گرافت گذاری در جراحی بینی

گرافت گذاری در جراحی بینی به جهت زیبا ساختن و استحکام استخوان بینی در حین عمل جراحی بینی انجام می شود.

پیش تر گرافت گذاری در جراحی بینی کاربرد کمتری داشت و با مشکلاتی رو به رو بود، اما امروزه با به وجود آمدن روش های جدید در عمل های جراحی بینی از گرافت بینی استفاده بیشتری می شود.

موارد استفاده از گرافت گذاری در جراحی بینی :

• بالا کشیدن نوک بینی و رفع پهنی نوک بینی
  • اصلاح بینی های زینی شکل
  • برطرف کردن کجی بینی

گرافت گذاری در جراحی بینی

انواع گرافت گذاری در جراحی بینی :

زنوگرافت  Xenograft

زنوگرافت ها شامل پروتز و مواد مصنوعی می باشند که از جنس سیلیکون، سایلاستیک یا انواع ژل هستند.

از مزایای این نوع گرافت ها می توان به کارگذاری آسان و دائمی بودن آن اشاره کرد و اشکال عمده گذاشتن غضروف مصنوعی در بینی عدم دفع شدن و احتمال بروز عفونت در آن ها می باشد.

هموگرافت Homograft

اگر گرافت از بدن شخص دیگری گرفته شود به آن هوموگرافت گفته می شود. این نوع گرافت ها به دلیل عفونت، پس زدن و انتقال بیماری از فرد اهداء کننده مورد استفاده قرار نمی گیرد.

هتروگرافت Heterograft

وقتی که گرافت مورد نیاز از یک حیوان تهیه شود به آن هتروگرافت می گویند.

این نوع گرافت ها در نقاطی از بدن مانند دریچه قلب استفاده می شود، اما در جراحی بینی به علت جذب شدن مورد استفاده قرار نمی گیرد.

اتوگرافت Autograft

زمانی که در پیوند غضروف به بینی ، غضروف از بدن خود فرد گرفته شود اتوگرافت نامیده می شود.

این نوع گرافت ها بهترین نوع گرافت هستند و معمولا از نقاطی از بدن مانند دنده، لاله گوش و غضروف خود بینی شخص گرفته می شود.

غضروف تیغه بینی به دلیل آن که از همان محل جراحی گرفته می شود، دارای استحکام کافی می باشد و بهترین نوع گرافت است و می توان بدون آن که به ظاهر و تنفس بینی صدمه ای وارد شود از آن استفاده کرد.

محل دیگری که از آن غضروف گرفته می شود لاله گوش است که بدون آسیب رساندن به گوش از آن استفاده می شود.

منبع سوم غضروف های دنده است که جراح بینی می تواند مقداری از آن را با ایجاد برش کوچکی روی سینه بردارد.

از مزایای این نوع گرافت ها می توان به عدم احتمال دفع و عفونت اشاره کرد.

به طور کلی اگر گرافت گذاری در جراحی بینی توسط جراح بینی مجرب انجام شود عوارض آن کاهش می یابد.

دکتر شیرین مقصود متخصص و جراح گوش، گلو و بینی

( جراح زیبایی بینی ، جراحی بینی ، جراح بینی ، تزریق بوتاکس ، اندوسکوپی سینوس )

درباره drmaghsoudadmin

پاسخ بدهید